Ostatnio na moim profilu Instagramowym poruszyłam temat kawy i tego jaki wpływ ma na nasz organizm. Opowiadałam jak często ją piję i jak pomaga mi podczas treningów. I wiecie co… nie spodziewałam się takiego feedbacku. Zadajecie mi tyle pytań odnośnie kawy, tego ile ma kalorii i prosicie, żebym częściej poruszała tematy zdrowia na swoich forach. Tak więc postanowiłam zebrać najczęściej padające pytania odnośnie kawy i odpowiedzieć na nie tutaj na blogu. Zapraszam do lektury.

Czy kawa jest zdrowa?

Kawa nigdy nie miała dobrych opinii wśród lekarzy. Obwiniana była za wywoływanie chorób serca, czy hamowanie wzrostu. Późniejsze badania pokazały, że dawne plotki o kawie są nieprawdą i udowodniły, że może ona przynieść nie szkody, a spore korzyści zdrowotne. Współcześnie kawa jest jednym z najpopularniejszych napojów na świecie. Dzięki wysokiemu poziomowi przeciwutleniaczy i dobroczynnych składników odżywczych – wydaje się być całkiem zdrowa. Ostatnie badania zasadniczo nie wykazały związku między kawą, a zwiększonym ryzykiem chorób serca lub raka. Dlaczego nagle postrzeganie kawy zmieniło się?
Badania wykazały, że kawa może przynosić korzyści zdrowotne, w tym chronić przed chorobą Parkinsona, cukrzycą typu drugiego i chorobą wątroby, w tym jej rakiem. Kawa wydaje się również poprawiać funkcje poznawcze i zmniejszać ryzyko depresji. Jednak pewne ryzyko występuje przy częstym spożyciu kawy niefiltrowanej – gotowanej lub espresso, ponieważ wiąże się to z łagodnym podwyższeniem cholesterolu. Nałogowe picie kawy może zwiększyć ryzyko wystąpienia zawału osób z nadciśnieniem oraz ze specyficzną mutacją genetyczną. Chociaż kawa ma mniejsze ryzyko w porównaniu z korzyściami, należy pamiętać, że dodając do niej cukier, czy mleko narażamy się na setki kilokalorii, a tego chyba nie chcemy?

Ile kalorii ma kawa?

Według badań ARC Rynek dla Cafe Monitor ponad 55-procent Polaków sięga po kawę latte (czyli bardzo mocno mleczną), natomiast 33-procent osób pije cappuccino. Czy kawa z mlekiem tak naprawdę jest zdrowa? Należy pamiętać, że mleko zatłuszcza kawę, a im więcej tłuszczu tym więcej kilokalorii. Kawa latte ma 60 kalorii w 100 gramach, kawa macchiato 70 kcal, a cappuccino 90. Do każdej z tych kaw wystarczy dodać łyżeczkę cukru, a wartość kaloryczna wzrośnie nawet o dwa razy.

Czy kawa rozpuszczalna jest zdrowa?

Z dzisiejszym tempem życia często pijemy kawę rozpuszczalną lub szybkie 2 w 1. Nie zastanawiamy się, czy jest dla nas zdrowa. Ważne jest tylko, żeby szybko postawiła nas na nogi. Niestety kawa rozpuszczalna zawiera w sobie tylko 20-30 procent kawy. Brzmi szokująco. Taka kawa z mlekiem i cukrem ma około 120 kcal. W kawie rozpuszczalnej 2 w 1 przeważa cukier i emulgatory oraz mleko w proszku i dlatego zawiera w sobie aż 450 kcal! Kawa rozpuszczalna i zdrowie nie mają ze sobą nic wspólnego.

Czy kawa wypłukuje magnez?

Nie! Kawa nie wypłukuje magnezu. Wiele osób nawet nie wie, że pijąc jedną filiżankę kawy uzupełniamy 7 mg magnezu. Składnikiem kawy, który może mieć bezpośredni wpływ na wypłukiwanie magnezu z naszego organizmu jest kofeina. Sprawia ona, że jesteśmy pobudzeni psychicznie i fizycznie, niestety ma działanie moczopędne, jednocześnie wypłukując organizm ze składników odżywczych. Na całe szczęście dzieje się tak tylko, jeżeli wypijemy 5-6 szklanek kawy w ciągu doby. W wypadku porannej kawki nic nam się nie stanie i ewentualnie ubędzie nam minimalna ilość magnezu.

Czy kawa tuczy?

Sama kawa nie wpływa negatywnie na masę ciała, ponieważ małe espresso zawiera w sobie tylko 2 kilokalorie. Inną kwestią są dodatki takie jak słodkie syropy, cukier, mleko, czy słodka-czekoladowa posypka na piankę. Mleko składa się z tłuszczy i cukrów, przez co naturalnie będzie wpływało na rozwój naszej tkanki tłuszczowej.

Czy kawa odwadnia?

Przeprowadzono całą masę badań, żeby w końcu sprawdzić, czy kawa nas odwadnia. To co wiemy na pewno – kawa jest moczopędna. Jednak nie powoduje ona odwadniania, a nawadnianie organizmu. Szklanka kawy jest równa szklance wody. Małe spożycie kofeiny nieznacznie wpływa na objętość wydalanego przez nas moczu. Powinniśmy natomiast pamiętać, że nie można zastępować picia wody małą kawą. To, że uzupełnia ona płyny nie oznacza, że wystarczy wypić 500 mililitrów. Przeciętny człowiek powinien spożywać około 2 litry wody, dlatego traktujmy kawę, jako dodatek do niej.