stan zapalny kolana

Coraz więcej Polaków – mężczyzn i kobiet – skarży się na problemy ze stawami czy kręgosłupem. Kultura, w której mnóstwo czasu poświęcamy na siedzenie przy biurku w jednej pozycji, jest jedną z przyczyn. Aby stawy były zdrowe, muszą pracować – w przeciwnym razie narażamy się na urazy i schorzenia związane z ich przeciążeniem i brakiem właściwego podparcia silnymi mięśniami. W przypadku kolan zwyrodnienie nazywamy gonartrozą, na którą podatne są zwłaszcza osoby rzadko ćwiczące. Jednak warto wiedzieć, że kolana często dokuczają także osobom aktywnym, które nie przygotowują się właściwie do biegu czy gry na boisku. Dzisiaj postanowiłam przyjrzeć się najważniejszym zaleceniom dotyczącym dbania o kolana i popularnym sposobom na wzmocnienie stawów.

Poranny jogging? Koniecznie z rozgrzewką!

Wydaje się, że spokojna przebieżka na rozpoczęcie dnia nie może być szkodliwa – mnie samej ta aktywność jawiła się jako prosty i szybki sposób na rozruszanie zaspanego ciała. Nie każdy zdaje sobie sprawę z tego, że bieg jest dużym obciążeniem dla stawów – przyspieszenie, którego nabieramy, powoduje wzrost działającej na niej siły o kilkadziesiąt procent. Dlatego bardzo ważna jest odpowiednia technika, która pozwoli zmniejszyć ryzyko kontuzji i wspomóc amortyzację kolan. Dobór właściwego obuwia do biegania (a także do chodzenia, gdyż zbyt częste zakładanie szpilek także stwarza ryzyko kontuzji) i porządna rozgrzewka to aspekty, na które mamy największy wpływ – jeśli zauważamy, że buty uciskają lub są za luźne, nie zwlekajmy z ich wymianą! Podobnie nie próbujmy oszczędzać czasu na ćwiczeniach wstępnych – bieg bez przygotowania z pewnością nie posłuży kolanom na dłuższą metę. Odpowiednio przeprowadzony trening wzmacnia mięśnie i zmniejsza podatność na urazy – warto wprowadzić odrobinę sportu do codziennego życia. Dzięki moim treningom mam więcej siły do życia i nie martwię się o kolana!

Co zrobić, gdy wystąpi stan zapalny kolana?

Czasami zmiany w stawie kolanowym postępują tak daleko, że powstaje ostry, a następnie przewlekły stan zapalny. W takim wypadku koniecznie trzeba udać się do lekarza – otrzymamy od niego wskazówki dotyczące leczenia w domu i za pomocą środków farmakologicznych. Ból kolan można złagodzić, stosując zimne okłady, a podczas chodzenia można korzystać z ortezy stabilizującej. Oczywiście zapobieganie jest lepsze od leczenia – w profilaktyce schorzeń kolan kluczowe są przerwy w siedzącej pracy, prawidłowa masa ciała i unikanie dźwigania dużych ciężarów. Niosąc ciężkie zakupy, warto raz na jakiś czas przystanąć i je odłożyć – kolana podziękują nam za odpoczynek. Obcasy codziennych butów nie powinny być wyższe niż 4,5 cm – jeśli jesteśmy przyzwyczajone do wyższych, należy stopniowo zmniejszać ich wysokość.

Więcej na temat stanu zapalnego w kolanie możecie przeczytać na stronie https://bol-stawow.pl/blog/jak-rozpoznac-stan-zapalny-kolana/.

jak dbać o kolana

Suplementy diety na stawy

Jednym z doraźnych sposobów na wzmocnienie stawów jest stosowanie suplementów diety – zazwyczaj kolagenu i witaminy C. Jest to uzasadnione, gdyż kolagen jest głównym budulcem chrząstki, a kwas askorbinowy jest potrzebny do jego syntezy w organizmie. Kolagen na stawy w kapsułkach (kliknij aby zobaczyć jaki kolagen w kapsułkach jest najlepszy) może być dodatkiem do innych metod dbania o kolana – sama dbam o to, by zapewnić sobie dzienną dawkę żelatyny czy też kolagenu rybiego. W połączeniu ze zdrowym trybem życia, otrzymuję optymalne efekty – nie dokucza mi ból kolan, a mój organizm jest dobrze przystosowany do działania. Warto dbać o stawy, by przez wiele lat móc cieszyć się aktywnym życiem pełnym wrażeń!